Mitä tehdä Mauritiuksella?

6.3.2023. Tämä sivusto ja sen matkakertomusten tekeminen on vielä tekeillä. Sivustoa ei ole virallisesti vielä julkaistu. Koitetaan saada tekstit ja kuvagalleriat vuoden 2023 aikana valmiiksi.

Odotellesasi tutustu myös Mauritiuksen sukelluksiin ja vedenalaisiin kuviin. Reissuteksti siltä osin on paria youtube videota vailla valmis.

http://sukellus.pouri.fi/mauritius-2016/

16.1.2016. Ensimmäinen lähtöyritys

Lauantai iltapäivästä tavarat oli pakattuna. Olimme lähdössä Finmatkojen organisoimalle matkalle Mauritiukselle. Matkan järjestäjä oli oikeasti TUI Nordic ja siten matkatavaroiden painorajoitus oli 15 kg matkalaukku ja 5 kg käsimatkatavaraa. Eihän se mihinkään riitä kun on sukellusvarusteet (14 kg) kuvauskalustoineen (11 kg) mukana. Matkahintaa tuli siis lisää, kun maksettiiin sukelluslisä (200 euroa) ja vielä piti ottaa 10 kg lisää joka maksoi 80 euroa. Eli matkatavaralisä hulppeat 280 euroa. Jos on jotain hyötyä Finnairin silver tasosta, niin tässäkin olisi säästänyt 280 eruoa kun olisi käyttänyt Finnairia.

Vedenalainen kamera ja kuvauskalusto
Kuvauskalusto tällä matkalla vedenalaisen maailman kuvaamiseen.
Kuvauskalusto pakattuna vesitiiviseen laukkuun
Kuvauskalusto pakattuna kovaan vesitiiviseen laukkuun. Paino 11 kg.
Lomamtaka sukellusvarusteet
Mukaan pakattavat sukellusvarusteet. Märkäpuku puuttuu kuvasta. Paino 14 kg josta ison osan ottaa kumiset räpylät ja Interspiron kokokasvo-osa.
Lomamatka mauritiukselle mitä mukaan
Matka”laukut”. Lätkäkassin idea on vain pitää yhdessä koossa erillisiä laukkuja, joihin mm. kuvauskalusto on pakattu. Kohtuu kätevä ratkaisu.

Kello 19 tilattiin taksi ja lähdettin kohti Helsingin lentokenttää (HEL/EFHK), jossa tavattiin Ukilaiset matkakaverit. Matkatavaroiden osalta piti kaivaa kaikki maksukuitit lisämaksuista, kun maahenkilöstö ei näyhnyt järjestelmistään että maksu on maksettu. Lisäksi tavaroiden punnistuksessa mentiin aika rajoille jo lähtiessä, saati paluussa, kun vaatteet on imeneet kosteutta ja painavat enemmän. Tuli myös ilmoitus, että kone on myöhässä ja lähtöaika 21:55 olisikin 23:00.

Oak Barrelin kautta turvatarkastukseen jossa kaikki tavarat repusta ja taskuista erillisiin laatikoihin. Ja sitä kamaahan on aika paljon, kun osa sukellus- ja kuvauskalustosta jne kulkee käsimatkatavaroissa. Ja taas putosi housut kun piti vyökin jättää eikä ole sitä mahaa joka housut pitäisi ylhäällä. Underber pienoispullo oli ainoa pusiin pakattava neste. Käsimatkatavarat vielä sweepatiin testeriin eikä jäämiä pommista löytynyt, joten siirryttiin kohti seuraavaa tarkastuspistettä eli taxfreetä. Taxfreestä pakolliset alkoholivirvokkeet reppuun ja passintarkastuksen kautta odottelemaan että kutsu postille tulisi. No ei tullut. Arvioitu lähtöaika näytöissä oli kuitenkin edelleen se 23.

Blue screen of deaf
Ainakin lentokentän infotauluissa pyörii windows.
windows error

Lento peruttu, hotelleja rajoitettu määrä

Vähän ennen klo 23 tuli kuulutus että lento on peruttu. Joku epämäärinen kuulutus kuului, että menkää tuloaulan tiskille (sijaitsee siellä mistä saat matkalaukut) järjestelemään asioita tulevaksi yöksi. Niinpä mentiin passintarkastuksen kautta suoraan jonottamaan neuvontatiskille kulkematta matkatavarahihnan kautta, joka oli fiksu veto. Olimme melko alussa tässä jonossa ja jono kasvoi meidän perässä koko ajan, laajarunkoiseen Boing 787:aan kun mahtuu matkustajia melkoisesti.

Lentokentän tuloaulan jono
Jono kasvoi pikkuhiljaa kun matkalaukut tulivat koneesta.

Tiskillä sanoivat, että hotelleja kuljetuksineen olisi vain kaukomatkalaisille (kaikille ei riitä?), pääkaupungiseudulta tuleville niitä ei annettaisi vaan käskettiin kotiin. Tämä siis puolen yön jälkeen ja kotiin, jossa ei olisi illallis tai edes aamiaistarvikkeita. Kysyin maksaako Finmatkat taksimatkan. Vastaus oli, että ei maksa, mutta korvausta voisi koittaa hakea jälkikäteeen. Saaminen siis epävarmaa. Näin ollen päätin, että en mene kotiin vaan hotelliin. Epävarma korvaus ja tyhjä jääkaappi ratkaisi. Maidon loppukin kaadettiin viemäriin lähtiessämme ja viimeiset leivät syötiin juuri enenn taksiin noususa. Hotellissa olisi kuitenkin tarjolla illallinen ja aamiainen. Onneksi oli matkaseuraa Ukista, joten meille järjestyi hotellishuoneet. Kaikille ei kuulema hotelleita riitä (ensimmäinen hotelli Cumulus oli jo täynnä), joten ne ensin matkatavarat hakeneet ja jonon päässä olevat nukkuivat sitten kai lentokentällä? Kentällä pitäisi olla aamulla klo 9. Sitten vain kesävaatteissa odottamaan epävarmaa bussikuljetusta hotelille, pakkasta oli 20 astetta. Alkoi myös epäilyttämään että mahtuukohan meidän matkatavarat edes tälläiseen bussiin, joten otettiin suosiolla taksijonon keskeltä (2016 taksitoiminta ei ollut vielä vapautunut, joten olsii pitänyt ottaa se ensimmäinen) tilataksi tähän lähisiirtymään.

lentokenttähotelli aula
Saatiin sentään hotellihuone ja päästiin jopa hoteliin. Sisäänkirjoittautumassa.

Lennon perutuksen syy

Alkuperäisen koneen moottoria oli koitettu käynistää Tukholmassa, jotta se olisi voitu lentää (tyhjänä) Suomeen. Moottori lähti käyntiin vasta kolmannella yrittämällä. Aikaaha tähän käynistelyyn sitten kului sen verran erttä miehistön työtunnit tuli täyteen ja miehistö tarvitsi pakollisen lepotauon, joten lento perutiin. Tämän työajan olisi kyllä voinut laskea jo ennen 23, jolloin lento perutiin, eism. vaikka jo klo 21. Kertonee yrityksen prosesseista kaiken oleellisen eikä vaatine aiheen avaamista enempää. Ja tämä oli ensimmäin naula siihen arkkuun, miksi vältän TUI:ta tästä lähtien. Ja näitä naulojahan riittää tämän reissun jälkeen.

Joulukuussa 2023 uutisoitiin Suomen lehdistössä vastaava sählinki TUI:n osalta. Firmassa on selkeästi työnjohdollosia ongelmia.

Iltalehti: “Cancúnista oli tulossa Suomeen noin 280 ihmistä perjantaina, mutta lento peruuntui henkilöstövajeen vuoksi. Lentohenkilöstön lepoaikojen vuoksi alkuperäistä lentoa ei voitu toteuttaa.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010080645.html

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/003eccf6-81f8-4817-979e-f80e7b877a39

Ensimmäinen lomayö lentokenttähotelissa Vantaalla

Hotellilla saatiin myöhäinen illallinen seisovasta pöydästä ja juotiin taxfree ostokset pois. Vähän oli kyllä kummallista, ettei ketään kiinnostaneet nämä taxfree ostokset. Emmehän olleet käyneet missään, ja silti saatiin verovapaat viinat tulin läpi. Shutle tulisi hakemaan meidät aamulla klo 8:40 ja kun biletettiin vähän yli kolmeen saakka, niin yöunet jäi vähäiselle. No, koneessa voisi nukkua.

Ravintola kulma yöateria
Hotelli Bonus Inn oli taikonut keskiyöllä seisovaan pöytään kevyen aterian ainekset. Ei valittamista.

Aamulla aikaisin kuitenkin soi huoneen puhelin ja sanottiin, että iso bussi tulisi hakemaan klo 7 aamulla ja kone lähtee klo 11. Siis häh. Nouto 4 tuntia ennen koneen lähtöä! Aamupalan kautta lähdimme ahtaamaan itsemme busiin jonne mahdutiin kuin mahduttiinkin.

17.1.2016. Uusi check-in

Uusi checkin tehtiin vanhaan boarding passiin, toki matkatavara-asia siihen muutetiin. Ja siitä alkoikin taas sama ihmetys ja vääntö niistä matkatavaroista… Ei vi…u. Turvatarkastus, samaa kun ennen, mutta nyt ei analysoitu pommin jäämiä eikä tyhjää juomapulloa otettu posi (sääntö muuttui jokin aikaa sitten). Boarding passin päivämäärä kyllä aiheutti ihmetystä. Siinähän seisoi eiinen päivä ja lento, joka oli lähtenyt eilen. Samaa ihmettelivät pasiintarkastuksessa. Hyvin tieto näköjään kulkee eri instanssien välillä. Kun joku säästää pahvipaloja eikä tulosta uusia boarding paseja, niin siinä sitten on turistilla selittelemistä viranomaiselle miski kulkee eilisellä borading passilla. Tällä kertaa kun valitisn kopin missä on ihminen enkä mennyt siitä automaatista, koska eilen jäin jumiin porttien väliin ja muutenkin laitteen käyttöliitymän oli suunnitellut joku humanisti. Ei ainakaan ollut insinööri, sen verran oli ala-arvoinen. Ja käyttiksenä lienee laitteessa joku windows, sen verran hidas laite se oli.

Vedellä on hintaa
Nykyisin kun turvatarkastuksen läpi ei voi viedä omaa vesipulloa, niin lentokentän kartelli osaa hinnoitella veden.
lentokentän vesikartelli
Vesikartellin hinnoittelua helpottaa sekin, ettei omaa pulloa saa täytettyä lentokentällä missään. Edit: vuonna 2022 lentokentälle on vihdoin tullut omien juomapullojen täyttöpiste.

Taxfree

Kun eilen ostetut taxfree juomat oli jo kulutettu, piti ostaa uudet. Taas pitää ihmetellä, miksi taxfeerrsä myydä minikokoisissa pulloissa alkoholia (viniä ja tiukempaa alkoholia), jos niitä ei ole tarkoitettu juotavaksi kentällä tai koneessa.

Matkajuomaa
Tästä edullista matkajuomaa. On se vesi sittenkin halpaa.

Boarding ja jään poistoon

Portti aukesi ajallaan ja päästiiin koneeseen, joka oli laajarunkoinen Boeing 787 Dreamliner. Kone irtosi myöhässä putkesta kun ensin tehtiin jänpoisto. Vuonna 2016 jäänpoisto tehtiin vielä kun kone oli vielä putkessa kiinni. Tästä oli kaksi haittaa. Jäänpoistoainetta ei saatu kerättyä tehokkaasti talteen joten sitä joutui runsaasti luontoon. Lisäksi jäänpoistoaineen vaikutusaika on rajallinen ja aineen koostumuksest riippuen melko lyhytkin. Jos koneen matka kiitoradalle (taxi) kesti syystä tai toisesta pitkän, niin saattoi olla mahdollista että jäänpoistoaineen vaikutus loppui.

Lentokone jäänpoisto
Vuonna 2016 jäänpoisto tehtiin vielä ennen kuin kone irtosi putkesta.
Finnair jäänpoisto
Nykyisin jäänpoisto tehdään keskitetysti kiitoradan lähellä.

Joitakin vuosia myöhemmin (muistaakseni vuodesta 2019) jäänpoisto keskitettiin yhdelle alueelle lähelle kiitorataa. Kone pääsee lähtöön kiitoradalle heti jäänpositon jälkeen. Parantaa lentoturvallisuutta ja helpottaa jäänpoistoaineen talteenottoa.

Boeing 787 Dreamliner

Boeing dreamliner 787 siipi
Boeing Dreamliner 787:n siiven päässä ei ole taivutusta.

Tästä koneesta ei ole mitään hyvää sanottavaa. Kovat, epämukavat ja tekonahkaiset liukkaat penkit jossa ei saanut hyvää asentoa ei sitten millään ja tämä kostautui loman alkupäivinä kipuina. Lisäksi kone on aivan hirveän meluisa. Kova runkoääni. Kuulokkeiden piti olla täysillä että meteli olisi edes vähän hävinnyt (en omistanut vielä vuonna 2016 vastamelukuullokkeita, olivat suhteellisen harvinaisia vielä). Lisäksi tekniikaa oli tuotu ihan turhiin asioihin, jotka toimivat vanhalla menetelmällä paremmin. Kuten esim. ikkunna tummennus. Se oli sähköinen. Ja se jumiutui lennen aikana useita kertoja. Lentohenkilöstö joutui resetoimaan järjestelmää usein. Mutta sekään ei lopulta auttanut ja aurinko paistoi ikkunasta suoraan sisään häiriten nukkumisyrityksiä. No can do. Mekaaninen perinteinen verho olisi toiminut.

Boieing 787 dreamlinerin kapea käytävä
Boeing 787 Dreamlinerin matkustamo. Käytävä on mielestäni kapeampi kuin Airbus A350:ssä.
Boeing 787 dreamlinerin ituimen jalkatila
Melko ahdasta. Lento kesti vaivaiset 11,5 tuntia….
Boeing 787 dreamliner kondenssiongelma
Jotain kondenssiongelmia Boeing 787:ssakin on, kun matkustajat joutuivat kuivaamaan pintoja estääkseen sateen.
Boeing 787 dreamliner viihdejärjestelmä vikailee
Boeing 787 Dreamliner ja kaatuileva viihdejärjestelmä. Kaatui useita kertoja. Ja sitten sen musiikin kuuntelu piti aloittaa aina alusta. Kuulin siis samat biisit useita kertoja.

Lennolla

Tarjoilukärryt tuli ensimmäisen kerran vasta 2 tunnin päästä lähdöstä, jolloin tilattiin juomat. Tämän jälkeen kärryt eivät enää liikkuneet vaan matkustajien piti itse hakea juomat lentokoneen keittiästä, missä kärryt ja lentoemännät olivat. Ruokakärryt tulivat tästä tunnin päästä ja saatiin lounas noin klo 14. Illalla saatiinkin sitten aamupala. Eli menu ei ollut muuttunut, vaikka koneen lähtöaika oli muuttunut 12 tuntia. TUI pitää alkupeäräisestä suunnitelmasta tiukasti kiinni, vaikka tilanne muuttuu.

lentokone aamupala
Lounas tarjoiltiin ja viiniäkin onnistuin hankkimaan.
Aamupala illalla
Illalla sitten tarjoiltiin aamupala.
Tietokoneen ohjaamana laippa korjaa aktiivisesti pienin liikkein koneen lentoa.

Vihdoin Mauritiuksella

Kone laskeutui 14 tuntia myöhässä Mauritiukselle puolen yön paikkeilla. Korvauksena saatiin yksi menetettyn ja maksettu lomapäivä hinnasta takaisin, mutta mielummin olisin ottanut sen lomapäivän. Ja menetettin oikeastaan enemmän kuin se yksi lomapäivä.

Laskeutuminen

Passintarkastusjono oli pitkä kuin nälkävuosi ja eteni hitaasti.Saatiinkin monta leimaa maahantulokortiin ja pasiin. Maahantulokortti syynätiin myös pikkutarkasti, onneksi olin täyttänyt sen tällä kertaa melko huolella. Yleensä en ole. Sitten jonotetiin terveysviranomaisten tiskille, jonne jätettiin toinen etukäteen koneessa täytetty lappu, jossa käytännössä kysytiin lähes samat asiat kuin maahantulokortissa. Lisänä vain kysely aiemmista sairauksista aina kuumeesta lähtien. Ja koronapandemiaan oli aikaa vielä 4 vuotta… Tämän jälkeen saatiin matkatavarat hihnalta oikeastaan heti. Maahantulomuodollisuuksissa meni niin kauan (n. 45 min) ettei matkalaukkuja tarvinnut kerrankin odottaa. Tullissa ei ollut ketään joten tullimuodollisuudet kävivät nopeasti.

Lentokenttäkulejtus, TUI härdelli

TUI lentokenttäkuljetus bussi tavaratila
TUI oli tilannut lentokenttäkuljetukseen bussin, jonka kuormatila oli minimaalinne. Kuvan tilaan siis pitäisi mahtua koko bussilastin matkatavatart. Hei camoon! Kuvassa on 7 matkalaukkua ja tila jo melekin täynnä. Paikoja bussissa kuitenkin 40:lle.

Oltiin otettu TUI:n organisoima lentokenttäkuljetus matkaa varattaessa. TUI oli organisoinut niin pienen bussin paikalle, ettei meidän ja monen muun matkatavarat enää mahtuneet bussin rahtitilaan vaikka bussi oli vain puolillaan.

Ei mahdu ei.Ruhtinaaliset kuormatilat.

Siispä niitä aletiin sovittelemaan bussin käytävälle. Tosi turvallista täyttää bussin käytävä matkatavarooilla. Käytävä kun toimii hätäpoistumistienä esim. jos takamoottorisen bussin mootori sytty tulee. Tästä vähän avauduin TUI:n oppaalle ja hän tavallaan ymmärsi yskän.

Bussin keskikäytävä täynnä matkalaukkuja

Tilasi sitten taksin, johon Ukilaiset ja kaksi Suomalaista muuta turistia menisvät. Tosin opas jupisi jotain että meidän pitäisi siitä jotain maksaa… Johan me olimme maksaneet matkatavaroiden kuljetuksesta TUI:lle ylimääräiset 280 euroa ja sitten erikseen tämän lentokenttäkuljetuksen. En ainakaan minä suostunut maksamaan mitään lisää.

Neljän välipysähdyksen jälkeen bussi pysähtyi hotellimme pihaan. Taksilla kulkeneet tulivat myöehmmin, koska olivat ajattaneet kuskia pikkukylien läpi kun etsivät kaupaa josta saisi bisseä. Eivätkä löytäneet. Taksikuski kysyi kuka matkan maksaa, eli TUI ei ollut asiaa hoitanut (mukava matkatoimisto se TUI). Toinen Ukilaisista osoitti toista Suomalaista ja sanoi “He”, koska he eivät olleet tilanneet hotellikuljetusta etukäteen. En vieläkään tiedä kuka taksin maksoi, tuskin ainakaan TUI. Minä olisin kyllä taksikuskille vastannut että tilaaja maksaa (eli TUI).

Saatiin huoneen ilman ongelmia, kun TUI ei olut sähläämässä, ja mentiin nukkumaan. Aurinko oli juuri nousemassa kun kello oli melkein viisi ammusta. Skoolatiin jääkaapista löytyneen litran vesipullon sisällöllä sentään.

Kuvagalleria lennolta.